Mă simt acasă printre copaci ~ Tolkien
Gard

Documentația Tehnică pentru obținerea Autorizației de Construcție (DTAC) a gardului

După cum îi spune și numele -ul este acea documentație pe care ți-o face face un sau o firmă de arhitectură și constă în:

  • Foaie de capăt
  • Fișe de responsabilități
  • Borderou
  • Memoriu Tehnic General
  • Plan încadrare în zonă
  • Plan de situație
  • Secțiuni
  • Copii după Certificat de Urbanism, acte de proprietate și avize

Cum spuneam și aici, am apelat la o firmă din afara Bucureștiului, atât pentru DTAC cât și pentru documentarea cererilor pentru avize.

I-am dat firmei actele necesare, după care m-am întâlnit cu un reprezentant al acesteia care a avut drum prin București și care mi-a înmânat vreo 5 dosare (3 pentru avize și 1 în dublu exemplar pentru autorizație (care includea printre altele și DTAC-ul).

De abia acasă când le-am luat la verificat am realizat că o parte din cereri erau completate cu date aiurea, însă erau dintre documentele neimportante, iar firma imediat ce a fost anunțată mi-a pus la dispoziție formatul lor electronic pentru corectare. Nu era atât de importantă corectitudinea datelor, cât mai ales know-how-ul pentru care am plătit de fapt.

O altă problemă cu DTAC-ul, serioasă de data asta, a fost legată de timbrul de arhitectură. Arhitectul de la firma care mi-a făcut DTAC-ul ar fi trebuit să știe procedura, s-o aplice din start și nu să mă lase pe mine să o descopăr (asta dacă nu cumva în provincie se sare peste această etapă la proiectele banale, precum cel pentru un gard).

Odată terminat DTAC-ul se depune la Ordinul Arhitecților din România () care ți-l evaluează din punt de vedere al costurilor (și probabil și a altor criterii) și apoi îți dă o „Dovadă de Luare în Evidență a Proiectului de Arhitectură”, în care este menționată valoarea estimată a investiției. În funcție de aceasta se calculează timbrul de arhitectură care este 0,05% din estimare și totodată se menționează și contul în care să se facă plată timbrului. Evident pentru treaba asta Ordinul Arhitecților te taxează și el cu 50 lei (transformat mai apoi de firmă în onorariu de 100 lei).

Eu am aflat despre această procedură deja la final când aveam aproape toată documentația strânsă pentru obținerea Autorizației și pentru că arhitectul nu și-a făcut treaba la timp a trebuit să mai aștept încă o săptămână pentru depunerea DTAC-ului la OAR. Probabil aș fi pierdut și mai mult timp dacă procedura nu se făcea on-line.

Estimarea costurilor e importantă și pentru Autorizație, pentru că taxa de autorizație se calculează și ea tot în funcție de estimarea proprietarului (reprezintă 0.5% din ea) și dacă proprietarul e și el un novice în ale construcțiilor (așa ca mine) va putea lua ca reper estimarea celor de la OAR. Pe de altă parte am înțeles că dacă plătești mai puțin pe materiale și mâna de lucru și poți să dovedești asta cu chitanțe și facturi, la finalul lucrărilor ți se poate recalcula taxa și eventual restitui diferența.

Ordinul arhitecților mi-a evaluat gardul la mai mult decât intenționam eu să plătesc pentru el, dar din punct de vedere al taxelor acestea au fost mici – 10.56 lei Timbrul de arhitectură și 106 lei Taxa pentru Autorizația de Construcție.

A treia problema cu DTAC-ul și ea destul de serioasă a constat în faptul că cei de la nu au fost de acord cu Planul de situație… După ei DTAC-ul nu respecta cerințele din Certificatul de Urbanism, mai exact gardul trebuia construit cu o retragere de 0,5 m față de drum. În Planul de situație inițial acest detaliul nu se regăsea.

În mod surprinzător și anti-birocratic cei de la primărie (consilierul) au fost de acord să mă aștepte să aduc DTAC-ul modificat. Putea să îmi respingă cererea și eram atunci nevoit să o iau de la capăt cu depunerea unei noi cereri pentru Autorizație – alte drumuri, alt timp pierdut. Firma de arhitectura a făcut rapid modificările (a durat o zi) după care mi le-a dat pentru verificare. Am trimis la primărie pe cale electronică (grație consilierului de treaba de care avusesem noroc) noul Plan de situație. Arhitecții de la primărie le-au verificat, au considerat că sunt OK și la câteva zile am fost din nou sunat să mi se spună că autorizația intră la semnat la primar și că trebuie să aduc planșele în original când vin să o ridic.

Datorită faptului că firma de arhitectură era situată în afara Bucureștiului a trebuit să mai aștept o săptămână până ce planșele originale au ajuns fizic la mine.

Spune-ți părerea!

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: