Dosare
CategoriesVerde stop!

Certificatul de Urbanism

Conform legislației în vigoare Certificatul de Urbanism este actul de informare prin care administrația publică locală (…), în conformitate cu planurile urbanistice și ale regulamentelor aferente acestora ori ale planurilor de amenajare a teritoriului, după caz, avizate și aprobate potrivit legii, fac cunoscute solicitantului elementele privind regimul juridic, economic și tehnic al terenurilor și construcțiilor existente la data solicitării și stabilesc cerințele urbanistice care urmează să fie îndeplinite în funcție de specificul amplasamentului, precum și lista cuprinzând avizele și acordurile legale, necesare în vederea autorizării (Legea 50/1991).

Cu alte cuvinte nu te poți apuca să construiești ce vrei de capul tău și mai întâi trebuie să îți faci o idee despre cum se construiește în zonă. Din acest motiv un Certificat de Urbanism (de informare) e util înainte de cumpărarea terenului sau înainte de a investi într-o construcție, fie că vorbim de un gard, un puț, un wc, o casă sau o anexa a acesteia.

Tu poate îți dorești un palat de cleștar cu 10 etaje, însă în zona în care se află terenul, Planul Urbanistic Zonal (PUZ-ul) permite construirea de imobile cu doar 2 nivele. Ce faci te apuci să construiești sperând să rezolvi cumva cu primăria după?… Eu nu îți recomand această cale decât dacă îți plac jocurile de noroc și ești dispus să pierzi bani și timp aiurea.

Certificatul de Urbanism se emite în termen de cel mult 30 de zile de la data înregistrării cererii, menționându-se în mod obligatoriu scopul emiterii acestuia. Acest certificat nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcții, ci vă pune doar în temă despre ce trebuie făcut ca să obțineți o Autorizație de Construcție.

Conform primăriei* de care aparține terenul, acestea sunt documentele necesare emiterii Certificatului de Urbanism:

Cerere pentru emiterea Certificatului de Urbanism completată în conformitate cu precizările privind completarea acesteia, cu elementele de identificare ale solicitantului și imobilului, precum și cu precizarea scopului solicitării actului;

O cerere standard care se poate descarcă de pe website-ul primăriei sau se poate completa pe loc dacă ai celelalte documente din listă.

Planuri topografice sau cadastrale la scările 1:500, 1:2.000 sau 1:10.000, după caz, vizate de Oficiul de cadastru și publicitate imobiliară al județului sau al municipiului București, după caz, cu indicarea imobilului – teren și/sau construcții (2 exemplare);

În mod obișnuit aceste planuri se obțin de la fostul proprietar odată cu documentația cadastrală și istoricul terenului (eu așa le-am obținut) însă se pot obține și contra-cost de la „unitatea teritorială specializată care le gestionează”, în cazul meu OCPI Ilfov.

Extras ortofoplan eliberat de Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI Ilfov)

Aici am avut o problemă. N-am știut ce este acest document până ce nu am ajuns la primărie. Am înțeles că se poate obține și de la un cadastrist autorizat (nu neapărat de la OCPI). Cu ajutorul unor oameni binevoitori (un consilier de treabă și colegii săi), am găsit prin primărie (lucra acolo sau făcea afaceri cu primăria, habar nu am) un cadastrist autorizat, care pentru 75 lei mi-a dat ortofotoplanul pe loc. Acesta e un fel de încadrare cu roșu a marginilor terenului pe o hartă de tip Google Maps. Dacă alegeam să-l ridic de la OCPI Ilfov, m-ar fi costat mai puțin, dar asta ar fi însemnat pentru mine alte drumuri și timp pierdut.

Extras de Carte Funciară (actualizat);

Acesta se obține online de pe site-ul ANCPI ori de câte ori este nevoie (are valabilitate 30 zile) și costa 20 lei. (Mai 2020: nu încercați să folosiți website-ul de pe telefonul mobil, că nu merge. Folosiți PC-ul).

Documentul de plată a taxei de eliberare a certificatului de urbanism (în copie).

Eu am plătit 12 lei. Valoarea taxei variază în funcție de dimensiunea imobilului și dacă cel care face cererea este persoană fizică sau juridică.

Cu cât ai mai multe utilități în zonă cu atât mai multe avize vei avea de luat. De asemenea, numărul avizelor variază și în funcție de complexitatea construcției.

În urma obținerii Certificatului de Urbanism, pentru construirea unui gard a trebuit să obțin 3 avize: de la mediu, care e aproape obligatoriu în majoritatea construcțiilor, pentru energie electrică și pentru gaze. Mai multe despre asta aici.

* există variațiuni pe aceasta temă de la o primărie la alta.

ATENȚIE: o serie de aspecte privind autorizarea executării lucrărilor de construcții au fost îmbunătățite prin actualizarea substanțială a Legii nr. 50/1991, la finele anului 2019. Articolul de mai sus reflectă starea de fapt existentă la data publicării lui.

Citește și Certificatul de Urbanism (online și nu prea…)

Last Updated on 03.03.2022 by Mugo

3 comments on “Certificatul de Urbanism”

Buna ziua, am o problema și va rog daca se poate sa ma ajutați, am un teren de 500 mp, care a fost dezmembrat in 4 loturi. Am depus documentele pentru certificatul de urbanism și mi-au dat aviz negativ pe motiv ca ce depășește 3 loturi trebuie făcut PUZ. Va rog dacă se poate la răspuns sa mi scrieți și legea are reglementează. Mulțumesc.

Bună ziua. Din păcate mă depășește problema. În locul dvs. aș da un telefon la Biroul Urbanism din cadrul Primăriei și aș întreba ce se poate face în acest sens sau aș întreba pe cineva de la cadastru (ținând cont că ei fac dezmembrările). Bănuiesc că așa cum un teren poate fi parcelat ar trebui să fie posibil și procesul invers (unificare?). Din cele 4 loturi faceți unul singur.

Lasă un comentariu