Certificatul de Urbanism (online și nu prea…)

În 2018 am cerut i de care aparțin, un pentru obținerea Autorizației de Construire a unui despre care am scris aici. În 2020 am cerut un nou pentru obținerea Autorizației de Construire a unui Forat și Racord Electric.

Între cele două Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții a fost actualizată în vederea debirocratizării, digitalizării și fluidizării obținerii de Autorizații de Construire așa cum ne prezenta deunăzi un domn deputat într-un filmuleț de campanie electorală. Realitatea e însă alta. La aproape jumătate de an de la adoptarea legii, administrația locală bâjbâie sau are dificultăți în a pune lucrurile în aplicare.

În teorie, Primăria și-a creat o registratură online, adică pagini de tip formular, pe site-ul ofal, prin intermediul cărora poți să depui cereri și acte. În practică, lucrurile au stau în felul următor… Am folosit formularul dedicat Servul de Urbanism și Amenajarea Teritoriului, numai că după trimiterea formularului cu tot cu documentele necesare nu am primit nun feedback, pe de genul „Cererea dvs. a fost transmisă cu succes” sau vreun e-mail de confirmare cu vreun număr de înregistrare. Am făcut operațiunea asta într-un weekend, așa că am așteptat până luni și am dat un telefon de verificare. În stil pur românesc, Registratura nu știa nimic și mă trimitea la Urbanism, Urbanismul spunea că dacă nu a intrat pe e-mail-ul de la Registratură nu avea cum să ajungă direct la ei. Deci formularul ăla online nu prea funcționa și am convenit la indemnul persoanei cu care am vorbit la Urbanism să mai trimit odată cererea și documentele pe adresa sa de e-mail. Zis și făcut. Numai că se pare că funcționarii de la nu sunt obișnuiți cu oferirea de feed-back și pentru că nu am trimis mesajul meu cu confirmare de primire, nu aveam de unde să știu ce s-a întâmplat mai departe: l-a primit, nu l-a primit, a uitat de el etc?

Ca să nu îmbătrânesc după răspunsul autorităților locale, la orice soltare am grijă să obțin un număr de înregistrare, motiv pentru care, după câteva zile am trimis un e-mail la secretariatul i, în care am întrebat dacă soltarea mea a fost înregistrată. În mod surprinzător am primit răspuns afirmativ în aceeași zi alături de data și numărul de înregistrare.

Am așteptat regulamentar vreo trei săptămâni și înainte să se împlinească cele 30 de zile legale în care autoritățile sunt obligate prin lege să-mi dea un răspuns, am mai trimis un e-mail către secretariatul i în care am întrebat de stadiul cererii mele. Din nou surprinzător, am primit răspuns în aceeași zi că certificatul meu de urbanism este gata și că pot să-l ridic în timpul orelor de program al celor de la Urbanism (program detaliat pe zile). Ultima parte m-a cam bulversat in pentru că pe scria „Eliberarea documentelor se va face direct prin poștă la adresa menționată/indicată în Cerere” și cu toate astea, în e-mail eu eram invitat să ridic Certificatul de Urbanism de la .

M-am dus următoare zi și am întrebat pe doamna de la Urbanism care mi-a înmânat certificatul, dacă aveau de gând să mi-l trimită prin poștă, la adresa menționată în cerere, la care răspunsul a fost „Dacă cereți în mod explt!…” Am venit bou și am plecat vacă… Unde frățiwere să cer, dacă nu în cerere?… Unde, că nu e nun câmp de text, no bifă pentru expltul ăla?!… și n în formularul online (care n-a mers) nu exista vreo opțiune de acest fel. În fine, am realizat că cererea-tip de emitere a certificatului de urbanism nu a fost actualizată pentru a se plia pe noile modificări legislative, fapt pentru care  „expltul” însemnă în momentul de față să pui mâna pe telefon și să spui cuiva de la Urbanism să-ți trimită certificatul prin poștă sau pe e-mail (legea prevede și asta la Art. 6, 2^2), că tu nu ai de gând să vii după el.

Am mai întrebat și de ele de la furnizori, cu gândul la ce spunea nenea deputat în ulețul electoral, citez „toata această procedură o vor face pe e-mail instituțiile statului” (fapt stipulat și în lege la Art. 45 (1^1)). Evident, acestea sunt povești greu de pus în practică de autoritățile locale, care preferă în continuare să te trimită la plimbat hârtii. Deși ar fi trebuit, primăria în cauză nu are Comisie de Acord Unic pentru obținerea elor (CAU).

pentru obținerea Autorizației de Construire a unui Forat și Racord Electric a fost obținut folosind aceleași set de documente ca în urmă cu doi ani: 1) Cerere tip completată și semnată de către soltant, 2) Taxă pentru emiterea certificatului de urbanism (13 lei, în cazul meu, platită prin transfer bancar), 3) Copie după actul de proprietate, 4) Copii ale planurilor cadastrale de amplasament/încadrare în zonă, 5) la zi (valabil 30 zile) de la ANCPI (se poate oține online) și 6) Extras ortofotoplan de la ANCPI (acum și acesta se poate obține online).

Cerințele privind ele diferă (pentru că natura investiției este alta): de la mediu, care e aproape obligatoriu în majoritatea construcțiilor, de amplasament pentru , de amplasament pentru alimentare cu apă (), ridicare topo, studii și referate de specialitate.

Citește și postarea inițială Certificatul de Urbanism.

Lasă un comentariu